Sektor pracowników biurowych zwiększa się z roku na rok. Dzieci od najmłodszych lat
spędzają przed komputerem kilka godzin dziennie, a dorastając zaczynają pracę przy biurku.
Po ośmiu godzinach wykonywania swoich obowiązków przychodzimy do domu i często
siadamy przed ekranem na kolejne godziny. Brzmi znajomo? Po kilku latach takiej rutyny
zaczynają szwankować nasze oczy, kręgosłup czy nogi. Co zrobić, żeby zadbać o zdrowie
podczas pracy przy komputerze? Zdradzamy kilka najważniejszych zasad.

Zadbaj o odpowiednią pozycję

Zaledwie nieznaczny procent z osób pracujących przy komputerze zachowuje odpowiednią
pozycję siedzącą. Do jej utrzymania przez dłuższy czas niezbędny jest wygodny fotel, który
charakteryzuje się podłokietnikami czy też zagłówkiem (najlepiej regulowanymi). Aby
odciążyć kręgosłup, nasza miednica powinna być w jednej linii z ramionami i uszami.
Tajnikiem prawidłowej postawy jest też odpowiednie podparcie odcinka lędźwiowego. Jeżeli
fotel nie posiada odpowiedniego wcięcia, to możemy umieścić w odpowiednim miejscu
poduszkę. Taka pozycja zapewni nam mniejsze prawdopodobieństwo dolegliwości ze strony
kręgosłupa oraz szyi.

 

Ustaw pod siebie monitor

Kluczem do zadbania o odcinek szyjny jest też odpowiednio ustawiony monitor. Ważne jest,
aby górna krawędź ekranu znajdowała się na wysokości naszego wzroku. Takie rozwiązanie
zapobiegnie zbędnemu pochylaniu głowy. Jednym z najczęściej spotykanych błędów w
ustawieniu monitora jest też zbyt wąskie biurko, które uniemożliwia umieszczenie ekranu w
odpowiedniej odległości. Najlepiej, aby odległość naszych oczu od monitora wynosiła 50-75
centymetrów.

Dopasuj wysokość, szerokość i długość biurka

Przez chwilę zatrzymamy się przy wspomnianym wcześniej biurku. Niewiele osób zdaje sobie
sprawę z tego, jak poprawie dobrane biurko zmienia komfort naszej pracy. Biurko powinno
być odpowiednio długie i zapewniać bezproblemowe zmieszczenie się na nim wszystkich
niezbędnych akcesoriów. Niezwykle ważna jest jednak szerokość mebla. To od niej zależy,
czy nasze nogi będą mogły znaleźć się w odpowiedniej pozycji oraz czy będziemy mieli
możliwość ustawienia monitora w poprawnej odległości. Kolejnym ważnym zagadnieniem
jest wysokość biurka. Podłokietnik fotela powinien znaleźć się w jednej linii z blatem, a
kolana muszą mieć możliwość zgięcia się pod kątem 90 stopni. Ciekawym rozwiązaniem są biurka regulowane za pomocą korby lub silnika. Taki mebel daje nam możliwość idealnego dopasowania do użytkownika oraz pozwala na zmianę pozycji z siedzącej na stojącą.

Chroń oczy

Jedną z najczęstszych dolegliwości osób pracujących osiem lub więcej godzin dziennie przed
ekranem jest ból oczu i zaburzenie widzenia. Odpowiada za nie między innymi złe ustawienie
monitora lub błędne naświetlenie miejsca pracy. W tym przypadku bardzo ważne jest
mruganie z odpowiednią częstotliwością, która zapobiega wysuszaniu rogówki. Jeżeli
pracujemy po zmroku, to warto pamiętać o ustawieniu lampki, która będzie oświetlać
otoczenie monitora lub o odpowiednim programie, który automatycznie wyeliminuje
niebieskie światło i przyciemni wyświetlacz.

 

Czas na przerwę

Nawet idealna postawa przy biurku nie zwalnia nas z obowiązku robienia sobie krótkichprzerw. Kilkuminutowa pauza w pracy i oderwanie się od komputera pozwolą na utrzymanie
prawidłowego krążenia i zadbają o Twój kręgosłup. Wdzięczne będą Ci również oczy, które
warto skierować na zieleń za oknem, a w żadnym wypadku na wyświetlacz smartfona.
Dodatkowo powinno się wykonać kilka prostych ćwiczeń, które rozciągną mięśnie i dotlenią
mózg, aby był gotowy do wydajniejszej pracy.

Łokieć na podłokietniku

Wiszący łokieć doprowadza do schorzenia, które potocznie nazywane jest „łokciem
tenisisty”. Okazuje się, że nie tylko sportowcy są narażeni na dolegliwości spowodowane
nadwyrężeniem tego stawu. Ból zewnętrznej części łokcia może powodować brak
podłokietnika. Aby zapobiec nieprzyjemnym następstwom, wskazane jest wykonywanie
prostych ćwiczeń – energiczne zaciskanie, przytrzymanie przez kilka sekund i otwieranie
dłoni.

Noga z nogi

Zakładanie nogi na nogę jest spotykanie nie tylko u kobiet. Coraz częściej możemy zauważyć
siedzących w ten sposób mężczyzn. Taka pozycja uniemożliwia swobodny odpływ krwi i
może powodować między innymi żylaki. Prawidłowa postawa polega na utrzymywaniu kolan
w pozycji zgiętej w 90-100 stopni oraz korzystanie z podnóżka, który podniesie palce. Osoby,
które mogą pozwolić sobie na zdjęcie butów, skorzystają również z funkcji masującej stopy.
Jedno jest pewne: warto zamienić swoje szpilki lub ciężkie buty zimowe na luźniejsze
obuwie, które nie powoduje ucisku.

Pracując przy komputerze przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat, łatwo jest nabawić się
schorzeń, które dotyczą kręgosłupa, oczu, stawów czy krążenia. Przestrzeganie kilku zasad
uchroni nas przed boleściami i częstymi wizytami w gabinetach lekarskich. Kluczem do
sukcesu jest odpowiednie dobranie biurka oraz fotela, które umożliwią nam utrzymanie
poprawnej pozycji. Warto pamiętać o ustawieniu odpowiedniej jasności i barwy ekranu oraz
o obowiązkowych przerwach, które mają zbawienne działanie na nasze stawy, oczy i umysł.

 

Najczęstsze błędy popełniane przez początkujących biegaczy

Do najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących biegaczy zaliczają się przede wszystkim zbyt intensywne treningi. Wiele osób wychodzi z domu na pierwszy bieg i myśli, że uda im przebiec się 30 minut bez zatrzymywania. Rzeczywistość okazuje się odmienna, a niechęć do bieganie rośnie z minuty na minutę. Warto zacząć od bardzo spokojnych i krótkich treningów i zwiększać intensywność w miarę możliwości.

Kolejnym błędem jest brak celu. Dobra motywacja pozwala wyjść i pobiegać w deszczowy dzień czy nawet wtedy, kiedy jesteśmy mocno zmęczeni po pracy. Bez konkretnego celu nie uda nam się wytrwać w postanowieniu mówiącym o regularnym bieganiu.  

Jeszcze innym błędem są codzienne treningi. Organizm początkującego biegacza musi mieć czas na regenerację. W przeciwnym razie możemy zrobić sobie dużą krzywdę. Na początek wystarczą dwa lub trzy treningi tygodniowo.

Akcesoria i gadżety dla biegacza

Drogie buty nie sprawią, że zaczniesz biegać jak profesjonalista, ale mogą uchronić przed kontuzją. To samo tyczy się odpowiedniego stroju, który zapobiegnie wyziębieniu w chłodne i deszczowe dni. Dodatkowo warto wyposażyć się w urządzenia, które będą monitorowały nasz organizm i pomogą osiągać kolejne cele.

Świetnym rozwiązaniem jest zakup zegarka elektronicznego, który mierzy puls, spalone kalorie, dystans, prędkość czy nawet pułap tlenowy. Poniżej znajdziesz kilka propozycji z różnych półek cenowych.

Garmin Instinct GPS

Zegarek od Garmin to ulepszona technologia optycznego pomiaru tętna, która mierzy intensywność ćwiczeń fitness. Model Instinct wykorzystuje wskaźnik zmienności tętna, żeby oszacować poziom stresu, a wbudowane profile sportowe dla biegania, pieszych wędrówek, jazdy na rowerze górskim czy też pływania pozwolą zapisać Twoją aktywność. Urządzenie może pochwalić się standardem wojskowym 810, co sprawia, że nie wpływają na niego wstrząsy oraz wysokie i niskie temperatury. Dodatkowo zegarek jest wodoodporny (do 100 metrów), a wytrzymała obudowa polimerowa zagwarantuje jeszcze większą trwałość.

Garmin Instinct GPS kosztuje 1169 zł.

https://www.aetka24.pl/pl/products/garmin-instinct-blekitny-61588.html

https://www.youtube.com/watch?v=PN7_wzwp9fQ&feature=emb_logo

Garmin Forerunner 45 GPS

Garmin Forerunner 45 to zegarek biegowy z modułem GPS, który będzie towarzyszem Twojej aktywności. Smartwatch oferuje bezpłatne plany treningowe Garmin Coach, a czas działania baterii na jednym ładowaniu to aż 7 dni. Zegarek Garmin posiada odporność na wodę do 50 metrów, więc możesz śmiało wybrać się z nim na basen i nie musisz już przejmować się, gdy złapie Cię ulewa. Dodatkowo Forerunner 45 będzie strażnikiem Twojego snu, a powiadomienia z telefonu sprawią, że nie zapomnisz o spotkaniu i odbierzesz ważne połączenia przychodzące.

Koszt zegarka Garmin Forerunner 45 GPS to 800 zł.

https://www.youtube.com/watch?v=xj39MyNsEL8&feature=emb_logo

FITBIT Charge 3

Charge 3 to najbardziej zaawansowana opaska monitorująca marki Fitbit. Urządzenie posiada wszystkie niezbędne funkcjonalności, jest wodoodporna i dokładnie śledzi Twoją codzienną aktywność. Zobacz, kto do Ciebie dzwoni, sprawdź pogodę, która podpowie, czy zabrać z domu parasol i kontroluj swój organizm. Fitbit Charge 3 posiada moduł NFC, dzięki czemu możesz dokonywać nią płatności zbliżeniowych. Wychodzisz biegać i nie chcesz zabierać portfela? Teraz nie musisz ćwiczyć z kartą płatniczą czy monetami. Dodatkowo opaska marki Fitbit daje Ci wszystkie podstawowe informacje dotyczące Twojego organizmu - urządzenie mierzy puls, spalone kalorie, kroki, nawet rozpoznaje aktywności.

Za FITBIT Charge 3 w wersji NFC zapłacisz niecałe 600 zł.

https://www.aetka24.pl/pl/products/fitbit-charge-3-edycja-specjalna-bialo-czarna-58890.html

https://www.youtube.com/watch?v=omJhc4iv4z4&feature=emb_logo

Honor Band 5

Honor Band 5 to godny następca modelu 4, który podbił serca zarówno sportowców amatorów, jak i osób, które tylko sporadycznie uprawiają sport. Technologia TruSenn 3.0 odwzorowuje pomiar pulsu profesjonalnym sprzętem medycznym. Takie rozwiązanie sprawia, że Twoje wyniki będą superdokładne podczas aktywności, spoczynku czy głębokiego snu. Model Band 5 śledzi też poziomy nasycenia tlenem w krwiobiegu, dzięki czemu sprawdzisz, jak organizm zachowuje się na różnych wysokościach. Opaska marki Honor kompleksowo monitoruje Twoją kondycję i śledzi dane, takie jak tętno, czas treningu, dystans, prędkość, kalorie czy też trening aerobowy. Urządzenie zapisze informacje między innymi z biegania na zewnątrz, biegania na bieżni, jazdy na rowerze oraz pływania.

Cena opaski Honor Band 5 to tylko 149 zł.

https://www.aetka24.pl/pl/products/honor-band-5-czarna-61141.html